25-26 września 2021
Muzeum Wnętrz w Otwocku Wielkim (Pałac Bielińskich), ul. Zamkowa 49

Założony pod koniec XVII wieku barokowy zespół pałacowo-parkowy w Otwocku Wielkim już po razdrugi będzie sceną Festiwalu „Usłyszeć architekturę”, organizowanego przez Fundację Ars Chori i zespół muzyki dawnej Filatura di Musica.

Pierwsza edycja wydarzenia została zrealizowana w grudniu 2020 roku i ze względu na pandemię COVID-19 miała formę koncertów retransmitowanych przez YouTube.

Druga odsłona Festiwalu odbywa się w dniach 25-26 września 2021 roku przy udziale publiczności, która będzie miała okazję doświadczyć tutaj wzajemnego przenikania piękna barokowej architektury oraz muzyki interpretowanej przez zespół specjalizujący się w wykonawstwie historycznie poinformowanym na instru- mentach z epoki.

W ciągu XVIII wieku polskie rezydencje magnackie, w tym także pałac Bielińskich w Otwocku Wielkim, były ośrodkami kultury skupiającymi architektów, rzeźbiarzy, malarzy, pisarzy i muzyków, pochodzących z różnych krajów europejskich, przy wysokiej reprezentacji twórców włoskich, niemieckich i francuskich. Podczas pierwszego z trzech festiwalowych koncertów zabrzmią zatem utrzymane w stylu galant włoskie sonaty fletowe G. B. Sammartiniego i sonaty klawesynowe D. Scarlattiego; drugi koncert za pośrednictwem kameralnych kompozycji C. Ph. E. Bacha przeniesie nas w kierunku niemieckiego sentymentalizmu w połowie XVIII wieku (Empfindsamer Stil) a podczas koncertu finałowego, dedykowanego muzyce francuskiej z czasów końca panowania Ludwika XIV, usłyszymy dwie kantaty inspirowane tematyką mitologiczną oraz rozbudowaną suitę instrumentalną La Françoise z cyklu Les Nations F. Couperina, reprezentującą kwintesencję muzycznego stylu francuskiego u schyłku czasów Króla Słońce.

Magdalena Pilch

 

25 IX 2021
KONCERT „3XS” CZYLI WŁOSKIE I HISZPAŃSKIE OBLICZA STYLU GALANT

3xS jest projektem poświęconym muzyce trzech kompozytorów działających na pograniczu epok baroku i klasycyzmu – Giuseppe Sammartiniego, Domenica Scarlattiego i Antonia Solera. Pierwszy z nich był oboistą, a zarazem jednym z ostatnich wielkich wirtuozów fletu podłużnego. Większą część życia spędził w Anglii, współpracując z czołowymi kompozytorami tego czasu, a zwłaszcza z Händlem. Jego sonaty fletowe, skomponowane zgodnie z założeniami estetycznymi wczesnoklasycznego stylu galant (jakkolwiek pobrzmiewają w nich jeszcze echa muzyki Vivaldiego), odznaczają się bogactwem inwencji melodycznej, bogatą ornamentyką i wirtuozowskim traktowaniem partii solowej. Interesujący kontrapunkt dla tych dość rzadko wykonywanych kompozycji stanowią utwory jednych z najwybitniejszych klawesynistów epoki związanych przez większość życia dworem królewskim w Madrycie. Sonaty Solera i Scarlattiego, pomimo niewielkich rozmiarów, znacząco wyprzedzają muzykę swojego czasu, zaskakując nowatorstwem harmoniki, nawiązaniami do stylu hiszpańskich tańców ludowych oraz – nierzadko – wybujałą, indywidualną i niemal romantyczną ekspresją.

WYKONAWCY
MAREK NAHAJOWSKI

flet podłużny
JUSTYNA MŁYNARCZYK
viola da gamba
MAREK PILCH
Klawesyn

ZWIEDZANIE PAŁACU MUZEUM WNĘTRZ W OTWOCKU WIELKIM (PAŁAC BIELIŃSKICH)

Między koncertami odbędzie się o godzinie 18.15 zwiedzanie pałacu w trzech grupach:
I grupa – Historia pałacu i rodziny Bielińskich poprowadzi Lidia Sitek, miejsce zbiórki: Westybul i Sala Balowa
II grupa – Przestrzenie na co dzień niedostępne poprowadzi Marlena Strzyżewska, miejsce zbiórki: Piwnice i Wieże
III grupa – Oryginalne dekoracje wnętrz poprowadzi Anna Feliks, miejsce zbiórki: Sale Freskowe

KONCERT „SENTYMENTALIZM W MUZYCE” KAMERALNE UTWORY CARLA PHILPPA EMMANUELA BACHA

„Sentymentalizm w muzyce” kameralne utwory Carla Philppa Emmanuela Bacha reprezentujące tzw. Empfindsamer Stil (muzyczny odpowiednik stylu sentymentalnego w literaturze). Carl Philipp Emmanuel Bach, najsłynniejszy z synów Johanna Sebastiana Bacha, działający przez wiele lat na dworze Fryderyka II Wielkiego w Berlinie, a następnie w Hamburgu, jest uważany za czołowego przedstawiciela Emfindsamer Stil, czyli muzycznego odpowiednika sentymentalizmu w literaturze. Ten styl muzyczny, wypracowany w XVIII wieku w Niemczech, miał wyrażać „prawdziwe i naturalne” uczucia. Został wypracowany w opozycji do barokowej teorii sztucznych afektów, zgodnie z którą cały utwór (lub jego część) miał być utrzymany w jednym nastroju (afekcie). W częściach utworach typowych dla tego stylu znajdujemy nagłe kontrasty charakterów, niespodziewane przeskoki od łagodnej śpiewności do żywiołowej wesołości, od tragicznego patosu do tanecznej lekkości itd. Zespół Filatura di Musica przedstawi kameralne kompozycje berlińskiego Bacha, zarówno w triowym (flet, skrzypce, Basso Continuo) jak i w solowym ujęciu (flet i Basso Continuo, skrzypce i klawesyn obligato, sonata na klawesyn solo), wykonując je na kopiach historycznych instrumentów z czasów szkoły berlińskiej.

WYKONAWCY
FILATURA DI MUSICA
W SKŁADZIE:
MAGDALENA PILCH
flet traverso
JUSTYNA MŁYNARCZYK
viola da gamba
JUDYTA TUPCZYŃSKA
skrzypce barokowe
MAREK PILCH
Klawesyn

26 IX 2021
KONCERT „DANS L’ÉCLAT DU ROI LE SOLEIL” MUZYKA BAROKU FRANCUSKIEGO Z CZASÓW LUDWIKA XIV
Koncert dedykowany muzyce dojrzałego baroku francuskiego z kręgu kompozytorów związanych z dworem Ludwika XIV.

W programie znajdują się dwie kameralne kantaty na sopran, flet, skrzypce i basso continuo oparte na modnej w ówczesnej Francji tematyce mitologicznej (mityczne syreny a także historia Orfeusza), oraz suita La Françoise największego francuskiego kompozytora z tamtych czasów Françoisa Couperina, prezentująca słuchaczom rozbudowaną sonadę – uwerturę wraz z szeregiem tańcówtypowych dla suity francuskiej Cały program wykonywany jest na instrumentach typowych dla dworskiej muzyki kameralnej wykonywanej na dworze Króla-Słońce, a więc na jednoklapowym bukszpanowym flecie poprzecznym, na skrzypcach barokowych, violi da gamba i klawesynie.

WYKONAWCY
KATARZYNA BIENIAS
sopran solo
FILATURA DI MUSICA
W SKŁADZIE:
MAGDALENA PILCH
flet traverso
JUDYTA TUPCZYŃSKA
skrzypce barokowe
JUSTYNA MŁYNARCZYK
viola da gamba
MAREK PILCH
Klawesyn

ARTYŚCI

Zadanie dofinansowane ze środków z budżetu Województwa Mazowieckiego
Wydarzenie współfinansowane i współorganizowane przez Powiat Otwocki

Skip to content