Bach vs Händel, czyli spotkanie, którego nie było.
Fundacja Ars Chori zaprasza na cykl koncertów muzyki dawnej do Pałacu w Radziejowicach.

Koncepcja koncertów oparta jest na twórczości dwóch gigantów muzyki barokowej – Johanna Sebastiana Bacha i Georga Friedricha Händla. Drogi twórcze obu kompozytorów – równolatków (obaj urodzeni w 1685 roku) przebiegały w nieco innych kierunkach, a oni sami nigdy się osobiście nie spotkali. Mimo to wiedzieli o sobie i śledzili swoją twórczość, nieustannie się nią nawzajem inspirując. Wokół obu twórców z czasem narosła legenda mówiąca o ich hipotetycznym spotkaniu. Nawiązuje do niej sztuka Paula Barza Kolacja na cztery ręce.
Założeniem cyklu trzech koncertów jest pokazanie twórczość Bacha i Händla na osobnych koncertach (koncert pierwszy – Bach koncertowo i koncert trzeci – Händel koncertowo) prezentując ich twórczość koncertową, kantatową i oratoryjną. Środkowy, drugi koncert, jest kameralnym „spotkaniem” obu kompozytorów, gdzie zaprezentowane będą utwory kameralne i solowe. Koncerty zostaną wykonane przez uznanych solistów oraz zespoły muzyków dawnych grających na instrumentach dawnych.

Część 1 „Bach koncertowo”
05.09.2020 godzina 19:00

Johann Sebastian Bach

Koncert podwójny c-moll na obój i skrzypce BWV 1060
Kantata „Jauchzet Gott in allen Landen” BWV 51
Chorał „Jesus bleibet meine Freude” z kantaty „Herz und Mund und Tat und Leben” BWV 147
Koncert skrzypcowy a-moll BWV 1041
Kantata „Ich bin vergnügt mit meinem Glücke” BWV 84

 

Wykonawcy:

Katarzyna Bienias – sopran

Studia w Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie ukończyła z wyróżnieniem  w klasie śpiewu klasycznego ad. Jolanty Janucik. Jako stypendystka programu Erasmus doskonaliła swój warsztat wokalny pod okiem wybitnych śpiewaków oraz pedagogów z Włoch m.in. u prof. Gabrielli Munari i Elisabetty Andreani.

Uczestniczyła w licznych kursach wokalnych prowadzonych przez muzyków i śpiewaków wielkiego formatu jak Ingrid Kremling, Christian Elssner czy Bobby McFerrin.

Jest laureatką drugiej nagrody międzynarodowego konkursu wokalnego w Legnago (Włochy).

Zadebiutowała na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej w przedstawieniu „L’amante di tutte” B. Galuppiego.

Współpracuje z wieloma instytucjami kulturalnymi t.j. Teatr Polski w Warszawie, Filharmonia Narodowa, Operetka im. Jana Kiepury w Warszawie oraz zespołami: Il Tempo, La Tempesta, ProModern, Il Canto, Gradus ad Parnassum, Ars Nova, Filatura di Musica, Musarion.

Jako solistka koncertuje w kraju i za granicą. Jej repertuar obejmuje szeroki zakres utworów: od renesansu po muzykę współczesną.

Małgorzata Józefowska – obój

Studia na oboju barokowym ukończyla na wydziale Muzyki Dawnej w Staatliche Hochschule für Musik w Trossisngen w klasie Martina Stadlera. Studiując w Niemczech współpracowała z takimi zespołami jak Nederlandse Bachvereniging, Stuttgarter Kantorei, Wiener Akademie, Mein-Barockorchester /Frankfurt, jak rownież z wieloma innymi orkiestrami barokowymi. Obecnie współpracuje z: Orkiestrą Fundacji Akademia Muzyki Dawnej w Szczecinie, Zespołem Muzyki Dawnej Diletto, Wrocławską Orkiestrą Barokową, Musica Florea, Dresdner Barockorchester, Czech Ensemble Baroque,  Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Goldberg Baroque Ensemble, Orfeo Orchestra / Budapest. Brała też udział w licznych nagraniach płytowych. W 2006 r. prowadziła klasę zespołów kameralnych na kursie muzyki dawnej podczas festiwalu Blokflötentage Mössingen. W latach 2013, 2014 i 2020 prowadziła klasę oboju barokowego na kursie Mezinárodni Letni Škola Staré Hudby Valtice.

Bernard Niezgoda – trąbka

Bernard Niezgoda – (ur. 1995 w Rzeszowie) w 2019 r. ukończył studia w klasie trąbki mgra Mariusza Niepiekło w Filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku (dyplom z wyróżnieniem). Współpracował z wieloma zespołami w polsce, m.in. Filharmonia Narodowa, Opera i Filharmonia Podlaska, Filatura di Musica, Zespół Muzyki Dawnej Diletto czy Polska Orkiestra XVIII wieku. Wielokrotnie uczestniczył w mistrzowskich międzynarodowych kursach, w których miał okazję zdobywać wiedzę od takich artystów jak m.in.: Guy Touvron, Paul Archibald, Nicholas Thompson, Krzysztof Bednarczyk, Tomasz Ślusarczyk.

Judyta Tupczyńska – skrzypce barokowe, kierownictwo artystyczne

Jest absolwentką warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina, którą ukończyła zdobywając dyplom z wyróżnieniem na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. Równocześnie uczyła się gry na skrzypcach barokowych u Agaty Sapiechy w prowadzonym przez nią Międzywydziałowym Studium Muzyki Dawnej. W 2007 r. ukończyła podyplomowe studia w Scholi Cantorum Basiliensis w Bazylei w klasie Chiary Banchini. Doskonaliła swoje umiejętności interpretacji muzyki średniowiecza, renesansu i baroku na licznych kursach prowadzonych przez m.in. S. Standage, E. Gattiego i A. Stecka, G. Russo i zespół Micrologus. W 2007 r. otrzymała nagrodę specjalną na konkursie skrzypcowym Premio Bonporti w Rovereto. Wykonuje muzykę dawną na historycznych instrumentach smyczkowych koncertując w Polsce i za granicą jako solistka, kameralistka, koncertmistrz i muzyk orkiestrowy. Współpracuje z wieloma zespołami, m. in. Concerto Polacco, Arte dei Suonatori, Il Tempo, Capella Cracoviensis, Academia Montis Regalis, Il Complesso Barocco, l’Orchestra Barocca della Mitteleuropea, Haydn Sinfonietta Wien, Les Ambassadeurs, Brevis Consort. Ma na swoim koncie nagrania radiowe i fonograficzne.

Prowadzi klasę skrzypiec i altówki barokowej jako adiunkt w Akademii Muzycznej w Łodzi.

Zespół muzyki dawnej  Musarion

Zespół Muzyki Dawnej Musarion  powstał w 2017 roku, jako wyraz zainteresowań i poszukiwań dotyczących wykonawstwa i propagowania muzyki dawnej. Jego skład tworzą muzycy grający na oryginalnych instrumentach z epoki bądź ich wiernych kopiach. Instrumentaliści Ci na co dzień współpracują również z wieloma uznanymi i renomowanymi orkiestrami i  zespołami wykonującymi muzykę dawną zarówno w kraju jak i za granicą.

Zajmują się także działalnością pedagogiczną, kształcąc przyszłych adeptów w zakresie gry na instrumentach historycznych. Kierownictwo artystyczne sprawuje założycielka zespołu – Judyta Tupczyńska. Musarion w swym repertuarze posiada utwory instrumentalne oraz wokalno – instrumentalne epoki baroku. Celem przyświecającym  artystom wchodzącym w skład zespołu jest prezentacja muzyki dawnej zgodnie z wymogami historycznej stylistyki wykonawczej. W swej działalności koncertowej dużą uwagę zwracają na propagowanie twórczości także dawnych kompozytorów polskich, w tym nowo odkrywanych, których dzieła wciąż pozostają mało znane  szerszej publiczności. Obecnie zespół uczestniczy w koncertach na Zamku Królewskim w Warszawie w ramach cyklu pt: Bach vs. Händel Czyli spotkanie którego nie było. Przygotowuje się również do nagrania płyty z muzyką kompozytora Francesca Marii Cattaneo.
Zespół Wokalny Ars Chori

Zespół Wokalny Ars Chori jest profesjonalnym chórem specjalizującym się w śpiewie wielogłosowym. Założony został w 2001 roku.

Dyrygentem i kierownikiem artystycznym zespołu jest Zbigniew Tupczyński – absolwent Dyrygentury Chóralnej w klasie prof. Mieczysława Nowakowskiego i Międzywydziałowego Studium Muzyki Dawnej prowadzonego przez Agatę Sapiechę, a także tenor w Chórze Filharmonii Narodowej w Warszawie.

W repertuarze Zespołu znajdują się wielogłosowe opracowania a cappella znanych i mniej znanych kompozycji autorów z całego świata oraz koncerty i dzieła oratoryjne z towarzyszeniem zespołów instrumentalnych: grup kameralnych i orkiestr symfonicznych. Zespół Ars Chori specjalizuje się w wykonawstwie utworów muzyki dawnej. Ponadto uczestniczy w koncertach tematycznych z muzyką współczesną a capella i muzyką popularną będących autorskimi projektami Fundacji Ars Chori.

Koncerty zespołu to niejednokrotnie widowiska, na których prócz śpiewu można podziwiać taniec w wykonaniu grup tanecznych i grę aktorską prowadzących konferansjerów.

Na szczególna uwagę zasługują realizacje takich koncertów jak: „Piosenki starej Warszawy”, „Sacrum i Profanum – dwa oblicza  A. Vivaldiego”, „Perły muzyki chóralnej”, „Dźwięki dawnej i nowej Polski”, „Ursynowscy twórcy i artyści – Benefis 50-lecia pracy twórczej Sławomira Czarneckiego”, „Bach vs. Händel, czyli spotkanie, którego nie było” oraz cyklu koncertów z muzyką francuską.

Zbigniew Tupczyński – dyrygent

Dyrygent i kierownik artystyczny Zespołu Wokalnego Ars Chori. Tenor w Chórze Filharmonii Narodowej w Warszawie, z którą współpracuje od 2007 r. Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. W 2004 roku ukończył Dyrygenturę Chóralną w klasie prof. Mieczysława Nowakowskiego i Międzywydziałowe Studium Muzyki Dawnej prowadzone przez dr hab. Agatę Sapiechę, a także studium pedagogiczne przy uczelni macierzystej.

Umiejętności z zakresu estetyki wykonawczej i interpretacji muzyki dawnej doskonalił na kursach prowadzonych przez wybitnych specjalistów z tej dziedziny: Olgę Pasiecznik, Petera Holamana, Jamesa Oxleya, a także Romany Angel z zakresu tańca historycznego. Brał udział w seminariach Kodalyowskich w kraju i za granicą (Helsinki). Autor publikacji o zastosowaniu metody Kodalya do pracy z chórem. Współpracował z Chórem Uniwersytetu Warszawskiego jako asystent dyrygenta, a także z Chórem Opery Kameralnej w charakterze śpiewaka.

Od 15 lat kieruje zespołem wokalnym Ars Chori dając corocznie ok. 25 koncertów w renomowanych miejscach w kraju.

UDZIAŁ W KONCERCIE JEST BEZPŁATNY

WYMAGANA REJESTRACJA e-mail: rezerwacje@palacradziejowice.pl bądź telefonicznie pod nr 46 857 7175 lub 512 928 062.

Koncert będzie transmitowany on Line na kanale You Tube Fundacji Ars Chori.
Link do kanału: https://www.youtube.com/channel/UC7q76qZsT_KJZoNrDAKvoEQ

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.